+31 (0) 20 30 80 319
Welcome to Mr.SEO Theme

Blog

Home  /  Marketing   /  Hoe paginasnelheid de concurrentie te lijf gaat

Hoe paginasnelheid de concurrentie te lijf gaat

Zoekmachines hebben duizenden onderdelen binnen een website waarop zij baseren hoe hoog deze website in de zoekmachine terug gevonden kan worden. Het op de juiste manier toepassen van SEO zorgt ervoor dat websites sneller gevonden worden binnen zoekmachines en het toenemende belang hiervan is voor veel organisaties in de afgelopen jaren duidelijk geworden. Een van de onderdelen waar zoekmachines rekening mee houden is de laadtijd van een website en dit is nu juist een onderdeel waar nog weinig organisaties op inspelen.

Directe gevolgen van een snellere laadtijd
Volgens een rapport van Radware over de laadtijd van websites in de retail branche bleek dat in 2012 de gemiddelde laadtijd 7.25 seconden was. Volgens dit rapport neemt de laadtijd in veel gevallen zelfs toe. Dit is een logisch gevolg van meer functionaliteiten en meer content, maar dit betekent niet dat het verwaarloosd mag worden. Firefox werd bijvoorbeeld 15,4 procent vaker gedownload nadat zij de laadtijd met 2,2 seconden verlaagd hebben. Dit heeft tot gevolg gehad dat zij 10,28 miljoen extra downloads hebben gehaald.

Conversie neemt af bij een hoge laadtijd
Op het moment dat een website te traag laadt zorgt dit ervoor dat bezoekers sneller weg zullen klikken. De gemiddelde gebruiker heeft hier te weinig geduld voor. Uit een onderzoek door Google is dan ook gebleken dat bij een stijging in de laadtijd met 500ms het verkeer op een pagina afneemt met 20 procent. Dit geldt helemaal bij een mobiele website, waarbij gebruikers het gevoel hebben dat hij net zo snel moet laden als op hun pc. Statistieken wijzen hierbij uit dat een seconde vertraging kan leiden tot 7% minder conversie. Daarbij ziet Google pagina snelheid als het belangrijkste punt bij het beoordelen van landingspagina’s. Dit zorgt voor een stijging in de kwaliteitsscore en een verhoging van de CPC en lagere advertentiekosten. Een bekend voorbeeld van Amazon is dat wanneer de laadtijd met 100ms afneemt de omzet daalt met 1 procent.

Creëer een voorsprong op de concurrentie
Op het moment wordt er veel geïnvesteerd in nieuwe functionaliteiten die het voor bezoekers aantrekkelijker maken om de website te bekijken, maar wat heeft het voor zin om hierin te investeren als het te lang duurt om deze functionaliteiten te laden. En waarom zou je hier niet in investeren terwijl je hier op jaarlijkse basis duizenden euro’s winst op kunt pakken? Dat is de vraag waar organisaties in concurrentiemarkten zich mee bezig moeten houden om de concurrentie voor te blijven.

Laat hier je gegevens achter

En blijf op de hoogte van alle cases en meer!