Blog

Deze 5 UX principes maken jouw applicatie leuk om in te werken

12 apr '21 by Thomas Goudriaan
Thomas Goudriaan is Mendix consultant bij Webflight
Deze 5 UX principes maken applicaties fijn om in te werken.

In deze blog leer je hoe UX principes (User Experience design) gebruikt worden bij applicatieontwikkeling: Hoe vervelend is het als de software waarmee je werkt niet doet wat je wilt? Of als je een handleiding nodig hebt om software überhaupt te kunnen gebruiken? Niet alleen voor de mobiele applicaties die je dagelijks gebruikt is de gebruikerservaring van belang. Het gebruik van applicaties binnen organisaties heeft evenveel, zo niet meer, baat bij meer snelheid, minder fouten en meer plezier.

Steeds meer bedrijven kiezen voor software op maat. Om werkprocessen te verbeteren, voor het realiseren van groei of om al met al toekomstbestendig te worden. Een belangrijke factor van het succes van bedrijfssoftware is de gebruikerservaring. Niet verwonderlijk dat een heel werkveld zich specifiek richt op UX design. Bij Webflight werken wij nauw samen met UX designers. UX design en development blijkt een succesvolle combinatie. Ik licht vijf UX principes uit die jouw applicatie leuk maken om in te werken.

5 UX principes om je applicatie beter te maken

1. Focus op gebruiker

De eerste vraag die je moet stellen bij het ontwikkelen van een applicatie is: wie gaat deze gebruiken? Het lijkt logisch dat een user experience designer zich richt op de gebruiker. Een veel geleerde les is echter dat je niet iets voor jezelf maakt, maar voor de gebruiker.

Een manier om de doelgroep te begrijpen, is door persona's te creëren. Een persona is een type gebruiker die een segment van de gebruikers van de applicatie voorstelt. Stel dat een van de doelgroepen minder vertrouwd is met technologie (denk aan oudere medewerkers), dan kan daar een persona voor worden opgesteld. Aan de hand van de behoeftes van dit persona kan worden bepaald dat de applicatie eenvoudig in gebruik moet zijn. Het uitwerken van de persona geeft zo richting bij het ontwerpen van de applicatie.

2. Hiërarchie

Als maker van een applicatie wil je de gebruiker zo goed mogelijk door de applicatie heen leiden. Hiërarchie speelt hier een belangrijke rol. Neem een willekeurige website en een van eerste dingen die je ziet is het navigatiemenu. Wanneer de structuur klopt, dan vindt de gebruiker moeiteloos waar hij of zij naar zoekt.

Journey mapping is een methode die hierbij kan helpen. Een journey map maakt visueel welke stappen een gebruiker doorloopt binnen een proces. Per stap kijk je welke keuzes en handelingen een gebruiker moet maken. Kan een gebruiker geen keuze maken? Geef de gebruiker meer informatie of minder keuze opties. Moet een medewerker iedere keer een uitstap maken? Verander de opzet van de applicatie. Op deze manier zorg je dat de structuur van de applicatie de gebruiker helpt in zijn of haar doel te bereiken.

3. Consistent toepassen van UX principes

De beste applicaties zijn te gebruiken zonder enige instructie. Hoe maak je intuïtief werkende apps? Enerzijds door door consistent te zijn met andere apps en anderzijds door consistent te zijn binnen de applicatie. In andere woorden, gebruik design elementen van bestaande apps en pas je elementen op dezelfde manier toe door heel de applicatie.

Wanneer een gebruiker een vergrootglas in een applicatie ziet, dan weet diegene instinctief wat dit betekent. Dit zal namelijk met een zoekfunctie te maken hebben. In deze context is het niet erg om af te kijken bij andere apps. Het gebruiken van herkenbare elementen zorgt er namelijk voor dat de gebruiker sneller doorheeft wat de applicatie doet. Binnen de applicatie is het ook erg belangrijk om consistent te zijn. Bijvoorbeeld een Opslaan-knop. Geef deze steeds dezelfde kleur en plaats deze op eenzelfde plek op de pagina.

4. Feedback in user interface

Een van de vervelendste dingen bij het gebruiken van een applicatie is ergens op klikken zonder resultaat. De natuurlijke reactie is om opnieuw te klikken. Niet wetende dat de applicatie op de achtergrond al bezig is om een actie uit te voeren. Belangrijk is daarom de feedback van de applicatie.

De belangrijkste interactie is wanneer een gebruiker iets aanklikt. De gebruiker dient direct te zien dat dit daadwerkelijk gebeurt is. Heeft de actie consequenties? Attendeer de gebruiker hierop. Duurt de actie wat langer dan de meeste acties? Zorg dat de gebruiker de voortgang kan zien. Zelfs een simpele interactie zoals een ‘hover state’ kan de gebruiker vooruithelpen. Dit is wanneer de muis van de gebruiker over een tekst of een knop heen gaat en de kleur of vorm verandert.

5. Duidelijkheid

Ben je wel eens de weg kwijtgeraakt in een applicatie? Dit is iets wat je als ontwikkelaar koste wat kost probeert te voorkomen. Het zorgt namelijk voor veel frustratie bij de eindgebruiker. Dit is te voorkomen door overal in de applicatie duidelijk te maken wat de gebruiker kan doen.

Een manier om een gebruiker te sturen is de zogenoemde ‘call-to-action’. Dit is het deel van een pagina dat uitnodigt om iets te doen. In online advertenties zie je bijvoorbeeld “Shop nu” of “Ontdek meer”. In een applicatie is het vaak een knop op de pagina. Belangrijk is om deze te benadrukken, bijvoorbeeld door middel van kleur. Op die manier kan een gebruiker een pagina makkelijk ‘scannen’ op de belangrijkste zaken. Andere manieren om dit te doen zijn eenvoudig taalgebruik, typografie (visuele hiërarchie) en het beperken van de hoeveelheid knoppen en tekst op een pagina. Het weglaten van onnodige complexiteit wordt ook wel het principe van het scheermes van Ockham (Occam’s Razor) genoemd.

Inlogscherm met de juiste UX principes

Hier zie je een voorbeeld waar meerdere UX principes zijn toegepast. Er is een duidelijke visuele hiërarchie door het gebruik van titels en subtitels. De pagina toont alleen het broodnodige (Occam’s Razor). De gebruiker krijgt heldere instructies voor het invullen van de velden. De call-to-action is het opslaan van de wijzigingen. Door middel van de text link linksboven weet de gebruiker altijd hoe hij/zij terug kan navigeren.

Wat maakt een applicatie prettig om in te werken? 

Een applicatie die exact doet wat de gebruiker wil, die een gebruiker bij de hand neemt en frustraties voorkomt. De vijf behandelde UX principes zijn slechts een greep van de lessen van UX design. Het geeft echter wel een inkijk in het toepassen van UX design bij development. Wanneer je de gebruikerservaring vanaf het begin meeneemt in applicatie ontwikkeling zet je een grote stap richting een succesvol eindresultaat.

Ben je enthousiast geworden en benieuwd wat er nog meer bij komt kijken bij het ontwikkelen van succesvolle bedrijfssoftware?

Vraag dan hier de whitepaper 'In 7 stappen naar succesvolle apps voor medewerkers' van Webflight aan en lees in welke stappen wij jouw applicatie realiseren.