Bloomon

Razendsnel van bloem tot boeket

Bloomon is een van de snelstgroeiende scale-ups van Nederland.

Boeket van Bloomon

Om hun indrukwekkende groeitempo vol te kunnen houden, moesten ze de inmiddels ontstane bottleneck bij het inkoopproces zien op te lossen. Omdat het aannemen van meer mensen dit probleem niet zou oplossen, moesten ze hun inkoopproces radicaal veranderen.

Van bloemen wordt iedereen blij

Een bloemenabonnement van Bloomon daar wordt iedereen blij van. Maar hoe zorg je ervoor dat abonnees iedere week met een gevarieerd boeket worden verrast? Improvement Lead Olga Simakova vertelt hoe dit is opgelost met een boeket-managementsysteem.

Voorbereiding op groei

Bloomon waait als een frisse wind door de bloemenwereld. Een simpel bosje is er niet bij. Hun boeketten zijn namelijk ware kunstwerkjes en met de abonnementenservice van Bloomon kan iedereen altijd verse bloemen in huis hebben. Een zeer populair concept, dus wilde Bloomon zichzelf goed voorbereiden op verdere groei. Hoe ze dat deden? Met een kersvers boeket-managementsysteem dat wij voor ze bouwden.

Bloomon bloemiste stelt boeket samen in een vaas
Bloomon boeket in een vaas
Bloomon teler aan het werk in het veld

De uitdagingen voor Bloomon

Waar leveranciers op de bloemenveiling normaal gesproken aangeven welke bloemen beschikbaar zijn, weet Bloomon van tevoren al precies hoeveel bloemen ze van een bepaalde soort op een bepaalde datum willen afnemen. Door het groeiende assortiment en semi handmatige communicatie liep hun oude planningssysteem tegen de grenzen aan. Dus werd het tijd voor een systeem dat deze planning wel kan maken.

Door de communicatie richting leveranciers te automatiseren, heeft Webflight ervoor gezorgd dat we veel tijd besparen. Hiermee kunnen we onze groei sneller uitbouwen.

Van voorraad tot boeket

In het nieuwe boeket-managementsysteem (BMS) beginnen de bloemisten (ook wel floral designers genoemd) van Bloomon met het ontwerpen van de verschillende boeketten. Aan de hand daarvan wordt een overzicht gemaakt en worden de benodigde bloemen ingekocht in de juiste aantallen. De inkoper kan aangeven of de bloemen in de benodigde hoeveelheid beschikbaar zijn en zo niet, hoeveel extra bloemen er nodig zijn. 

Vers product

Omdat bloemen een extreem vers product zijn, is inkopen, produceren en leveren een ware race tegen de klok. Daarom moet er op een snelle, flexibele manier gewerkt worden. Is een bepaalde bloem niet leverbaar? Dan moet er binnen no-time een vervanger komen. Want geen bloem is geen boeket en geen boeket is geen blije klant.

Bloomon teler in het veld met een bos bloemen

Resultaat

In de bloemenwereld telt elke minuut. Dus een tijdsbesparing betaalt zich al snel terug. Door de communicatie richting de leveranciers te automatiseren, wordt er waardevolle tijd bespaard. Daarnaast is Bloomon met de nieuwe app voor inkopen en planning helemaal klaar om verder te groeien en internationaal aan de weg te timmeren.