EGIS Parkering Services

Duurzaam parkeerbeheer in Amsterdam

Het parkeerbeheer in Amsterdam wordt uitgevoerd door Egis Parking Services. Met ruim 550.000 parkeerboetes per jaar is dat al een flinke klus.

Controle auto van parkeerbeheer Amsterdam

Parkeren in Amsterdam is voor bezoekers en bewoners altijd een uitdaging. Egis Parking Service, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het parkeerbeheer in Amsterdam, pakt deze uitdagingen aan met innovatieve oplossingen, zoals het gebruik van scanauto's voor parkeercontroles, het automatiseren van het proces voor het behandelen van bezwaren op parkeerboetes en het beschikbaar maken van verschillende typen bezoekersvergunningen.

  • 550.000

    Parkeerboetes worden jaarlijks uitgeschreven in Amsterdam

  • 49%

    Tijdwinst behaalt in het verwerken van de 80.000 bezwaren

Afhandeling bezwaren op boetes 2 keer sneller

Jaarlijks wordt op 10% van de 900.000 parkeerboetes die in Amsterdam worden uitgedeeld, bezwaar aangetekend. Ondanks dat de parkeercontroles op innovatieve wijze worden uitgevoerd met scanauto’s, bleef het behandelen van bezwaren nog achter, dit was een handmatige exercitie. Wij hielpen Egis in 2018 met het automatiseren van dit proces: van onderzoek tot de juridische uitspraak en afhandeling van het bezwaar.

Integratie van losse systemen verbetert efficiëntie

Voor alle bezwaren is een juridische afhandeling nodig. Eerst vindt een onderzoek plaats, waarna er een uitspraak volgt. Er was een te complex onderzoeksproces, waarbij data als foto’s, vergunningen en betalingen uit verschillende systemen verzameld moest worden. Om het proces efficiënter te maken, zijn al deze losse systemen geïntegreerd in één nieuw systeem. Dit leidt tot een significante efficiencyverbetering.

Juiste persoon op de juiste plek

Het ene bezwaar is ingewikkelder dan het andere. Daardoor bleef er nog wel eens een bezwaar te lang liggen. Dat moest anders. In het nieuwe systeem zorgden we ervoor dat bezwaren worden toegewezen aan een medewerker met het juiste juridische kennis- en ervaringsniveau.

Geautomatiseerd afhandelingsproces

Om het proces zo eenvoudig mogelijk te houden, hebben we ervoor gezorgd dat een deel van de bezwaren voortaan volledig automatisch wordt afgehandeld. Op basis van verschillende criteria wordt de uitkomst van het bezwaar voorspeld en opgesteld in een juridische uitspraak. De uitspraak is samengesteld uit diverse 'bouwblokken' om ervoor te zorgen dat alle uitspraken consistent zijn in kwaliteit. Met dit systeem hoeft de uitspraak alleen nog maar gecontroleerd te worden voor het versturen. Medewerkers hoeven niet langer in verschillende systemen te zoeken naar de benodigde informatie, omdat alle gegevens binnen handbereik zijn.

Webflight heeft het mogelijk gemaakt dat we ons afhandelingsproces met een factor 2 hebben versneld. Daarnaast maken we minder fouten.

Verbeterde parkeervergunningen-app gelanceerd

Amsterdam kent verschillende type parkeervergunningen die werken met een saldo en een start-stopsysteem. Voorbeelden hiervan zijn onder andere de bezoekersvergunning, invalide- en mantelzorgvergunningen. De applicatie hiervoor was aan vervanging toe en het nieuwe systeem moest vooral een stuk gebruiksvriendelijker worden. In een doorlooptijd van 8 maanden is het nieuwe systeem ontworpen, gebouwd, getest en op 4 december 2022 lanceerde de Gemeente Amsterdam en Egis Parking Services een nieuwe applicatie die per dag duizenden parkeersessies verwerkt voor 7 verschillende type vergunningen.

Medewerker van Egis parking service logt in op applicatie gebouwd door Webflight.
Medewerkster van Egis Parking Service

Duurzame technologische oplossing

Samen met Gemeente Amsterdam zijn de behoeftes van gebruikers in kaart gebracht. Aan de hand van deze requirements is gekeken naar de optimale architectuur voor de applicatie. Deze bestaat uit een Mendix back-end en beheeromgeving die wordt gebruikt door functioneel beheer en supportmedewerkers van Gemeente Amsterdam.

De customer interface is een Single Page Application op basis van headless technologie die naadloos integreert met de Mendix back-end. Dit resulteert in een schaalbare en flexibele applicatie geschikt voor ieder device.

Mijn werk is een stuk prettiger geworden: een stuk minder knippen en plakken en de software heeft een natuurlijke workflow.

De requirements voor deze applicatie

  • Ondersteuning van 7 verschillende type vergunningen;

  • Uitbreidbaar met nieuwe type vergunningen;

  • Voldoen aan WCAG 2.1 richtlijnen voor toegankelijkheid;

  • Huisstijl van gemeente Amsterdam;

  • Responsive design;

  • Koppeling met een Interactieve Voice Response systeem (starten en stoppen parkeren door te bellen);

  • Koppeling met het NPR (Nationaal Parkeer Register);

  • Opwaarderen saldi met iDeal;

  • Automatische synchronisatie van vergunninghouders voor toevoegen nieuwe vergunninghouders en verwijderen van de oude.

Medewerker Egis Parking Service verwerkt bezwaar op parkeerboete

Complexe migratie

Het migratieproces was zeer complex, met 150.000 vergunninghouders, vergunningen en miljoenen historische parkeersessies die binnen een vaste tijdsduur gemigreerd moesten worden. Om de volledigheid van de data te waarborgen, zijn meerdere simulaties uitgevoerd en checks ingebouwd. Op 4 december vond de go-live plaats, waarbij de totale migratie 14 uur duurde. Tijdens elke stap van het proces werd samen met het team gevalideerd of de data compleet was. Om dataverlies te voorkomen, was de oude applicatie tijdens de migratie niet beschikbaar.

Het resultaat op de eerste dag na go live: Ruim 7000 succesvolle parkeersessies in Amsterdam.