Egis Parking Services

Afhandeling bezwaren op boetes 2 keer sneller

Het parkeerbeheer in Amsterdam wordt uitgevoerd door Egis Parking Services. Met ruim 550.000 parkeerboetes per jaar is dat al een flinke klus.

Controle auto van parkeerbeheer Amsterdam
Logo Egis

Deel met je netwerk

Jaarlijks wordt op ruim 14% van de 550.000 parkeerboetes die in Amsterdam worden uitgedeeld, bezwaar aangetekend. Hoe zorg je dat deze bezwaren efficiënt worden afgehandeld? We vroegen het business intelligence analyst Robert Stumpel van Egis Parking Services, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het parkeerbeheer in Amsterdam.

  • 550.000

    Parkeerboetes worden jaarlijks uitgeschreven in Amsterdam

  • 49%

    Tijdwinst behaalt in het verwerken van de 80.000 bezwaren

Handmatig proces

Het parkeerbeheer in Amsterdam wordt uitgevoerd door Egis Parking Services. Met ruim 550.000 parkeerboetes per jaar is dat al een flinke klus, maar Egis wil in de toekomst hun services graag uitbreiden naar andere steden. Parkeercontroles op innovatieve wijze uitgevoerd met scanauto’s. Echter bleef het behandelen van bezwaren op parkeerboetes nog achter, dit was een handmatige exercitie. Wij hielpen Egis met het automatiseren van dit proces: van onderzoek tot de juridische uitspraak en afhandeling van het bezwaar.

Webflight heeft het mogelijk gemaakt dat we ons afhandelingsproces met een factor 2 hebben versneld. Daarnaast maken we minder fouten.

Fouten door complexiteit

Jaarlijks ontvangt Egis een kleine 80.000 bezwaren. Al deze bezwaren moeten op een juridische manier behandeld worden. Eerst vindt een onderzoek plaats, waarna er een uitspraak volgt. Het onderzoek was te complex: data moest uit veel verschillende systemen verzameld worden. Dat kostte veel tijd en zorgde voor veel fouten.

Medewerker van Egis parking service logt in op applicatie gebouwd door Webflight.
Medewerkster van Egis Parking Service

8-in-1 systeem

Zo was er één systeem waar je alle foto’s van situaties kon terugvinden, één systeem waar de vergunningen instonden en verschillende systemen waar je alle betalingen in kon terugvinden. Dat kon efficiënter natuurlijk. Daarom zorgden wij dat al deze losse systemen geïntegreerd werden in één nieuw systeem. Zo is alle informatie op één plek beschikbaar, wat een enorme efficiëntieslag oplevert!

Juiste persoon op de juiste plek

Het ene bezwaar is ingewikkelder dan het andere. Daardoor bleef er nog wel eens een bezwaar te lang liggen. Dat moest anders. In het nieuwe systeem zorgden we ervoor dat bezwaren worden toegewezen aan een medewerker met het juiste juridische kennis- en ervaringsniveau.

Mijn werk is een stuk prettiger geworden: een stuk minder knippen en plakken en de software heeft een natuurlijke workflow.

Kant-en-klaar

We houden het graag zo simpel mogelijk. Daarom zorgden we ervoor dat een deel van de bezwaren voortaan 100% automatisch afgehandeld wordt. Op basis van verschillende punten wordt de uitkomst van het bezwaar voorspeld en opgesteld in een juridische uitspraak. De uitspraak is samengesteld uit diverse ‘bouwblokken’ wat ervoor zorgt dat alle uitspraken consistent in kwaliteit zijn. Met dit nieuwe systeem hoeft de uitspraak alleen nog even gecheckt te worden voor het versturen.

Medewerker Egis Parking Service verwerkt bezwaar op parkeerboete

Resultaat

Het nieuwe systeem om bezwaren af te handelen is veel efficiënter. Medewerkers hoeven niet meer in verschillende systemen op zoek naar de benodigde informatie. Alles is nu binnen handbereik. Uit de eerste tests bleek al dat het nieuwe systeem 49% sneller werkt. Het foutpercentage bij afhandeling door meer uniformiteit is afgenomen met 75% van circa 20% naar 5%. Een flinke besparing dus.