EK Nederland (Euretco)
EK Nederland (voorheen Euretco) is de grootste retail-serviceorganisatie van Nederland. Zij werken samen met 1500 ondernemers in de wonen-, mode-, sport-, doe-het-zelf- en boekenbranche. EK ondersteunt deze ondernemers zowel in de winkels als online.
Een retailorganisatie maakt gebruik van veel verschillende systemen, denk aan een systeem voor de voorraad, kassa’s, inkoop, support en interne communicatie. Euretco heeft als doel deze systemen te koppelen in één, per organisatie én zelfs per filiaal, gepersonaliseerde mijn-omgeving. In deze applicatie voor web en mobiel kunnen gebruikers alle informatie uit de voorheen verschillende systemen makkelijk terugvinden: de EK SPA (Single Point of Access).
2200 winkels
Met ieder eigen functionaliteiten en wensen
Makkelijk schaalbaar
Zonder developers nieuwe bedrijven toevoegen
Of het nu gaat om nieuwe kortingsacties, de winkelvoorraad of support, gebruikers hebben 1 inlog nodig naar 1 systeem om alle informatie te vinden. Dit scheelt hen een hoop tijd en moeite, die ze nu kunnen steken in wat echt belangrijk is: klanten bedienen en omzet draaien. Daarnaast zorg je bij het werken met 1 systeem voor zo min mogelijk fouten. Door informatie niet op verschillende plekken te bewaren en aanpasbaar te maken verhoog je de consistentie van je data.
Met Webflight hebben wij een centraal communicatieportaal gerealiseerd waarmee we meer dan 1500 ondernemers uit verschillende retail sectoren bedienen. Met ieder een eigen identiteit, maar toch centraal beheersbaar.
Lisanne Redczus
Manager Customer Touchpoints
Een retailbedrijf kan soms wel tientallen vestigingen hebben, met honderden werknemers. Soepel intern met elkaar kunnen communiceren is daarom van groot belang om zo efficiënt mogelijk te werken. Medewerkers kunnen elkaar notificaties sturen met taken, maar ook via de kennisbank informatie met elkaar delen. Lessons learned van het ene filiaal, kunnen goed van pas komen in een ander filiaal. Daarnaast kan het hoofdkantoor makkelijk informatie naar alle filialen sturen: bijvoorbeeld interne veranderingen, kortingsacties en algemene mededelingen.
Voor gebruikers is het belangrijk om het gevoel te hebben dat ze zich in de omgeving van hun eigen organisatie bevinden. Daarom is er voor iedere organisatie een whitelabel omgeving ontworpen, met een eigen huisstijl. Ook kan een organisatie met meerdere vestigingen eigen clusters toevoegen. Zo heeft bijvoorbeeld ieder filiaal van Intersport een eigen omgeving met aangepaste functionaliteiten. De gebruiker heeft zo een perfect gepersonaliseerde omgeving, met alleen informatie die écht relevant is.
De gebruikers op de winkelvloer hebben niet altijd toegang tot een computer of lapto. Daarom ontwikkelden wij voor EK ook een mobile friendly app waardoor zij overal en altijd toegang hebben tot de mijn-omgeving. Deze app is in Mendix Native Mobile voor iOS en Android ontwikkeld, waardoor deze technisch en qua UX perfect op beide besturingssystemen is afgestemd. De mobiele app is uiteraard gekoppeld aan de webapplicatie, waardoor deze altijd overeenkomen met elkaar.
Aan het begin is voor de MVP, eerste livegang van de applicatie, een aantal requirements vastgesteld:
Start met het samenvoegen van: intranet, helpdesk (support) en kennisbank. Vervolgens volgt de koppeling van het kassa- en voorraadsysteem.
Met 190 vestigingen wordt retailketen HUBO de eerste organisatie in de applicatie. Vervolgens wordt de applicatie uitgerold onder Intersport en de andere bedrijven.
Een soepel werkende native mobiele app voor iOS en Android is nodig voor livegang.
Voor de koppeling van de systemen én het bouwen van de web- en mobiele applicatie is gebruik gemaakt van low code platform Mendix. Hierdoor kon de applicatie technisch snel worden gebouwd en is deze volledig schaalbaar. Zonder tussenkomst van developers kan EK nieuwe bedrijven toevoegen die zich aansluiten bij het serviceplatform.
Het design voor de applicatie is gemaakt in samenwerking met twee designbureau’s uit ons MakerStreet netwerk: Soda en Resoluut. Zij hielden zich bezig met de User Experience en het Visual Design van de applicatie om ervoor te zorgen dat de app fijn werkt en prettig oogt.
Binnen 4 maanden zijn er een webapplicatie en een Native Android en iOS mobiele app ontwikkeld in samenwerking met EK. De app is uitgerold bij de grootste retailer HUBO, waarbij de volgende systemen zijn gekoppeld: intranet, helpdesk (support) en de kennisbank. In de doorontwikkeling volgen er andere systemen en retailorganisaties.
Wij denken graag met je mee over de meest geschikte oplossing. Bel Menno op 06-31260011 of laat een bericht achter via het formulier. Wij nemen binnen 1 werkdag contact met je op.