Plieger Groep

Verkoopoptimalisatie met offerte app op maat

Plieger Groep is bekend van de merken Plieger, ThermoNoord, Hoomie en Memodo. Zij zijn dé specialist in sanitair, verwarming, lucht & ventilatie, solar en energie-opslag. Met meer dan 750 collega's zijn ze groot in Nederland en onderdeel van de internationale Cordes & Graefe groep. Om verkoop en efficiëntie van de Plieger showrooms te optimaliseren hebben wij samen met de Plieger Groep een 'Showroom App' ontwikkeld.

Webflight ontwikkelde voor Plieger een offerte app op basis van Mendix

Deel met je netwerk

Dochteronderneming Plieger is een technische groothandel met focus op sanitair, heeft 60 B2B bouwmarkten en 20 Showrooms waar consumenten hun droombadkamer kunnen samenstellen. Het bedrijf hanteert een business to business (B2B) benadering, waarbij ze verkopen aan installateurs en aannemers. Om het opstellen en versturen van offertes aan consumenten te versimpelen en versnellen is een app op basis van het Mendix low code platform ontwikkeld.

  • 6

    maanden van start tot lancering van de Showroom Applicatie MVP

  • 2000+

    Offertes gegenereerd sinds de lancering in augustus 2022

Verouderde software remt potentiële verkoop

Het aantal bezoekers in de showrooms van Plieger vertaalden zich niet naar de verwachte verkoopcijfers vanwege een gefragmenteerd en langdurig offerteproces. Het gebruik van een verouderd ERP systeem in combinatie met losse excel files zorgde ervoor dat medewerkers weinig showroom bezoeken per week konden behandelen omdat ze de rest van hun tijd besteedden aan het opstellen van offertes.

Door handmatige notities, dubbele of overbodige invoer van gegevens en niet gekoppelde databronnen waren offertes vaak onnauwkeurig tegen de tijd dat ze dagen of weken na het bezoek bij de eindklant aangeleverd werden. Dit zorgde voor verlies van miljoenen euro's aan potentiële verkoop.

Mendix consultant Jaap van Leeuwen

Klanten moeten nog voor ze de winkel verlaten een PDF in hun mailbox hebben met een volledige offerte. Ons doel is om showroommedewerkers tijd terug te geven, fouten te verminderen en het voor de klant makkelijker te maken offertes te reviewen.

Jaap van Leeuwen

Consultant bij Webflight

IT change-management stimuleert business transformatie

De showroom experience is voor Plieger veel meer dan alleen het creëren van een aantrekkelijke omgeving waar klanten de benodigdheden voor hun droombadkamer kunnen vinden. Efficiëntie in de showroom beïnvloedt hoe snel de eindconsument een definitieve aankoopbeslissing kan nemen bij de installateur (de primaire klant van Plieger). Dit heeft directe invloed op de verkoop door Plieger.

Andrea Berkhout, IT manager Plieger Groep koos voor een holistische aanpak om veranderingen binnen het IT landschap te door te voeren en zo de resultaten voor de business te verbeteren.

Deze exercitie omvatte de selectie van een bewezen ontwikkelingsplatform in de vorm van Mendix, het invoeren van nieuwe processen voor samenwerking tussen collega’s en het opbouwen van een gevarieerde en deskundig team die belang hebben bij deze verandering. Om dit low code project te versnellen is Webflight als Mendix implementatiepartner aangehaakt.

Software ontwikkelen is voor ons geen core business. Dankzij de begeleiding en expertise van Webflight en de visuele interface van het Mendix-platform konden we al snel een bijdrage leveren aan het ontwikkelproces.

Andrea Berkhout

IT manager bij Plieger

Verbetering van de end-to-end gebruikerservaring

De iteratieve manier van low-code development leverde snel resultaat. Binnen 6 maanden was de Showroom App voltooid en biedt een tal van verbeteringen voor de medewerkers van Plieger, zoals:

  • Verbeterde zoek- en filter functionaliteit op basis van search & discovery platform Algolia voor de 150.000 producten, waardoor verkopers de keuzes van klanten realtime kunnen opzoeken en sneller aanbevelingen kunnen doen voor gerelateerde producten

  • Gecentraliseerde productdata, inclusief dynamische prijzen op basis van afspraken met  installateurs, of mogelijke kortingen, waardoor offertes nauwkeuriger zijn en de real-time beschikbaarheid van producten weergeven.

  • Geautomatiseerde offerte generatie via PDF en e-mail, waardoor zowel de installateur als de klant op dezelfde dag dat ze de winkel bezoeken een eenvoudig te lezen offerte ontvangt.

Plieger offerte detail pagina
Plieger showroom customer experience

De Showroom App is gebouwd om grote hoeveelheden data met betrekking tot honderdduizenden producten, materialen, installateurs en prijzen te centraliseren en te stroomlijnen en synchroniseert elke twee minuten met het productinformatiesysteem.Om data realtime aan te roepen wordt gebruikgemaakt van Rest API-calls.

Het automatiseren van deze cross-checking en connectiviteit tussen producten bespaart de medewerkers veel tijd. "Als je een douche verkoopt, verkoop je niet alleen de douchekop, maar ook het sanitair, wat er in de muur gaat, de kraan, het filter, en meer," verteld Berkhout. " Voorheen moesten verkopers items bij elkaar zoeken en koppelen. De Showroom App geeft automatisch suggesties van items die je waarschijnlijk nodig hebt wanneer je producten selecteert,' wat een enorm pluspunt is voor de verkoper."

Plieger offerte detail pagina
Plieger offerte app product groepdetail

Low code UX design voor beste gebruikservaring 

Voor het design van de Showroom App is samengewerkt met Studio Doppelganger, een low-code UX design studio. Zij hebben ervoor gezorgd dat het ontwerp van de app niet alleen functioneel is, maar ook een aantrekkelijke gebruikerservaring biedt.

Het ontwerp van de app is gericht op het creëren van een intuïtieve en gebruiksvriendelijke interface voor de showroom medewerkers van Plieger. Zo is er veel aandacht besteed aan het creëren van een consistente stijl voor de app, waardoor het makkelijk is om de verschillende functies te vinden en te gebruiken. Door het intuïtieve ontwerp en de eenvoudige interface is de app gemakkelijk te gebruiken en zijn de medewerkers in staat om veel meer offertes te genereren in minder tijd. Dit heeft niet alleen geleid tot meer efficiëntie, maar ook tot meer verkoop en een verbeterde gebruikerservaring voor de klanten van Plieger.

Daan Brittan is managing partner en founder van low code ux design agency doppelganger

De co-creatie met Plieger maakte echt het verschil. De showroom managers bleven steeds nauw betrokken. Ze stuurden het team altijd richting de grootste impact. Alles wat we vervolgens maakten konden we direct finetunen tijdens gebruikerstest met de verkoopmedewerkers. Een recept voor succes.

Daan Bittan

Managing Director & founder bij Döppelganger

Plieger als toekomstbestendige organisatie

De ontwikkeling van de Showroom App heeft ervoor gezorgd dat de interne organisatie meer open is gaan staan voor digitale verbetering en optimalisatie. Het bedrijf heeft een nieuwe kijk op IT-projecten geadopteerd, waarbij toekomstige monolieten worden vermeden, er de tijd wordt genomen om dingen op de juiste manier te ontwikkelen en volledige processen worden herbeoordeeld in plaats van alleen de tools om dit te bereiken. 

Plieger heeft al een groeiende lijst van toekomstige Mendix-toepassingen in het verschiet. De afstand tussen business en IT was binnen Plieger van oudsher groot. Webflight en Mendix hebben geholpen deze afstand kleiner te maken. Door de gebruiksvriendelijke opzet van het Mendix platform is Plieger in staat de Showroom App zelf verder te ontwikkelen, waardoor er volledige controle is over de digitale transformatie van de organisatie.